Kristna Tv Program med Bibeln i Centrum

TV för kropp, tanke och själ

  • English
  • Norsk Nynorsk
  • Svenska

nyheter

Corona och supervirus

Supervirus

Elizabeth Jane Hall och Poliana V. Vale, M.D.

Coronavirus kommer från djur och har smittat människor i flera epidemier, inklusive Sars (2003 – 2004), Mers (2012) och den nya pandemin covid-19 från Kina, som orsakas av det nya coronaviruset Sars CoV-2.

 

Influensavirus från fåglar har, via grisar, smittat människor och förorsakat världsomfattande epidemier, inklusive Spanska sjukan (1918), som dödade mer än 50 miljoner människor; Asiaten (1957), som dödade ca 5 miljoner människor; Hong Kong-pandemin (1968), som dödade mer än 1 miljon människor; samt Svininfluensan från Mexiko (2009), som dödade flera hundra tusen människor, främst i Afrika och Sydostasien.

 

Dessa influensavirus återkommer nu varje år i form av säsongsinfluensor, som dödar tusentals människor varje år. Vilka är de potentiellt förebyggande strategier som inte omtalas i de flesta mediarapporter? I den här artikeln undersöker vi vetenskapligt bekräftade naturliga strategier för att stärka kroppens immunförsvar.

 

Kroppens försvar mot virusinfektioner
Naturliga mördarceller, som mördar-T-lymfocyter, är specialiserade immunceller som förstör virus och cancerceller. De utsöndrar kemiska partiklar som gör hål i virusens proteindelar. Naturliga mördarceller stör reproduktionen av virus. Även om olika signaler aktiverar dessa två immunceller, måste de fungera optimalt för att skydda mot supervirus.

 

Hygien
Korrekt handtvätt med tvål och varmt vatten är den första försvarslinjen mot infektioner. Tvätta händerna ofta ca 30 sekunder. Var noga med att tvätta mellan fingrar, runt tummar och handleder. Använd en pappershandduk för att stänga av kranen. Ett alkoholbaserat handdesinfektionsmedel är effektivt mot coronavirus, men är inte lika verksamt som korrekt handtvätt mot influensavirus. Täck munnen och näsan med en servett, eller använd armvecket, när du hostar eller nyser.

 

Under virusepidemier bör man inte skaka hand eller krama människor utanför sin egen familj. Hälsa hellre med armbåge mot armbåge, vilket minskar spridningen av virus. Undvik att beröra ansiktet utan att tvätta händerna först. Man bör hålla två meters avstånd mellan sig själv och andra, särskild personer som hostar eller nyser, för att undvika att få på sig små droppar med virus.

 

Sanera ytor som vidrörs ofta med flytande desinfektionsmedel enligt instruktionerna på förpackningen. Alkoholhaltiga desinfektionsmedel och t ex klorhexidin finns på apotek. Desinficera gärna mobiltelefon, dörrhandtag och nycklar två gånger om dagen.

 

Drick rent vatten
Vattenbrist (uttorkning) ökar risken för infektioner i andningsorganen, mag-tarmkanalen och urinvägarna. Vattenbrist minskar en typ av antikroppar i luftvägarnas slemhinna. Därför ska man dricka mycket rent vatten för att minska risken för influensa och covid-19.

 

Undvik det som hämmar immunförsvaret
Socker hämmar immunförsvaret och främjar inflammation som ger mer komplikationer vid virusinfektioner. Alkohol hämmar naturlig mördarcellsaktivitet.1 Kronisk alkoholkonsumtion har en dubbelt negativ verkan genom att minska interferonets antivirala effekt och öka inflammationen.2 Interferon hämmar bildningen av virus. Rökning ökar risken för att få influensa och covid-19. Utsätt dig inte för passiv rökning. Koffein kan också negativt påverka lymfocyterna.

 

D-vitamin är viktigt
D-vitaminbrist är mycket vanligt. Detta vitamin spelar en viktig roll vid aktiveringen av immunförsvaret. Tillräckligt intag av vitamin D är nödvändigt för att aktivera mördar-T-celler som bekämpar allvarliga infektioner i kroppen. De förblir inaktiva om det finns otillräckligt mycket D-vitamin i blodet.3 De vita blodkropparna bildar naturliga antibiotikaliknande föreningar som kallas antimikrobiella peptider, och D-vitamin ökar aktiviteten hos dessa antimikrobiella ämnen.4,5 Mörkhyade personer och äldre människor har ofta brist på D-vitamin.

 

Virusbekämpande kost
En studie fann att vegetarianer har en 2,34 gånger högre aktivitet hos de naturliga mördarcellerna jämfört med köttätare (allätare).6 En välbalanserad, helt växtbaserad kost motverkar dessutom inflammationer. Kött och raffinerade kolhydrater ökar inflammationer i kroppen, vilket också ökar risken för komplikationer i samband med virusinfektioner som influensa och covid-19.

 

Det finns ännu fler immunfördelar med en växtbaserad kost. Fiberrik kost minskar risken för ett överaktivt immunsvar i lungorna, vilket kan skada kroppen. Dessutom ökar en fiberrik kost immunförsvaret mot virus genom att aktivera mördar-T-cellerna.7 Kostfiber förändrar också immuncellernas karaktär, så att de upphör att vara vara pro-inflammatoriska, och i stället blir antiinflammatoriska, läkande immunceller, som gör att man återhämtar sig snabbare från en infektion.8 Ät äpplen, havre och bönor som innehåller mycket kostfiber! Gröna och korsblommiga grönsaker är särskilt användbara för att öka immunförsvaret i tarmen och huden.9 Vitlök ökar de naturliga mördarcellernas aktivitet och hjälper till att hämma inflammation.

 

Vissa studier tyder på att om man minskar fettintaget till 22 – 25 % av den totala kosten så kan detta förbättra immuncellernas förmåga att bekämpa virus.10, 11 En alltför fettsnål kost (under 15 %) kan däremot försämra immunförsvaret.

 

Se upp för näringsmässiga fallgropar
Vegetarisk kost behöver innehålla tillräckligt mycket vitamin B12, vitamin D och omega 3 fetter för att kunna stärka immunförsvaret. Chiafrö, linfrö, valnötter, ekologiska sojabönor och bladgrönsaker innehåller omega-3 fetter. Näringsjäst
och berikad vegetabilisk mjölk innehåller B12 och D-vitamin, men vegetarianer kan behöva ta extra vitamintillskott.

 

Vegetariska industriprodukter som ska likna kött innehåller ofta mycket salt och fett, men lite kostfiber. Juice innehåller också för lite kostfiber. Därför ska man främst välja att äta färgglada, hela grönsaker, frukt och bär, som kan stärka kroppens försvar mot supervirus.

 

Undvik näringsbrist
Brist på flera näringsämnen, förutom B12 och D-vitamin, kan verka förödande på immunförsvaret. En kort fasta förbättrar de naturliga mördarcellernas aktivitet, men produktionen av antikroppar minskar om man äter för lite protein. Tillräckligt mycket vitamin C, D, A och B12 är nödvändigt för ett optimalt immunförsvar. När man åldras blir lymfocyterna mindre effektiva. Klok kaloribegränsning, vitamin E från nötter och frön, samt folsyra från grönsaker och apelsiner, bromsar det specifika immunsystemets åldrande.

 

Inkludera dessa spårämnen
Näringsämnen och fytokemikalier samarbetar för att förbättra immuniteten. Därför är det bättre att äta en hälsosam kost istället för att använda vitamin- och mineraltillskott. Selen och zink är särskilt viktiga för immunförsvaret. Selen ökar antalet naturliga mördarceller och ökar även deras virusbekämpande aktivitet. Paranötter, cashewnötter, havre, brunt ris, linser och spenat innehåller bra mängder av detta spårämne. En paranöt innehåller mer än dagsbehovet av selen.

 

Zink är ett spårämne som har antioxidativ effekt och är viktigt för alla immunceller. Zinkbrist minskar T-lymfocyternas effektivitet. Även om det är viktigt att ha tillräckligt mycket zink i kosten, kan alltför mycket zink faktiskt hämma immunsystemets funktion. Rekommenderat dagligt intag är 7 mg per dag för kvinnor och 9 mg för män. Mer än 25 mg zink per dag kan ge negativa effekter. Vegetabiliska livsmedel innehåller inte så mycket zink. 100 g sötmandel innehåller 3,3 mg zink, 100 g hasselnötter 2,0 mg, 100 g havregryn 3,2 mg, 100 g torkade kokta linser 1,0 mg. Vegetarianer kan få zinkbrist om kosten inte innehåller tillräckligt mycket zink.

 

Sätt fart på virusdödarna
Måttlig motion ökar produktionen av antikroppar, förbättrar T-lymfocyternas funktion hos äldre människor och bromsar immunsystemets åldrande. Regelbunden motion förbättrar också de naturliga mördarcellernas aktivitet hos äldre människor. Aerobisk träning ökar de naturliga mördarcellernas antal och effektivitet. Överdriven motion minskar dock antalet naturliga mördareceller och deras aktivitet är reducerad under flera dagar.12

 

Växeldusch
Om man inte har någon neurologisk sjukdom eller hjärtkärlsjukdom är växelduschar ett utmärkt sätt att aktivera vilande immunceller. Ta en omväxlande varm och kall dusch, så mycket man tål, i ett varmt badrum. Varmt vatten i 90 sekunder och kallt i 30 sekunder, upprepas tre gånger. Gör det andra och tredje bytet successivt varmare. Avsluta med kallt vatten. Varma och kalla duschar ökar antalet cirkulerande vita blodkroppar. Utför gärna denna behandling två gånger om dagen, men en gång om dagen är bättre än ingen! Vila efteråt för att öka effekten.

 

Sömn
Sömnbrist minskar de naturliga mördarcellernas antal och aktivitet. Även måttlig sömnbrist under en del av natten kan minska de naturliga mördarcellers förmåga med nästan 30 %.13 Bara en natt med för lite sömn ger en skadlig inflammatorisk reaktion!14

 

Tänk positivt
Vetenskapliga studier bekräftar att våra tankar påverkar immunförsvaret. Allvarlig depression minskar exempelvis de naturliga mördarcellernas effektivitet. En ständigt negativ livssyn urholkar både de naturliga mördarcellerna och mördar-T-lymfocyternas förmåga att förstöra virus och cancerceller. Känslorna och tankarna som är vanliga under en depression – hjälplöshet, ensamhet, hopplöshet, brist på socialt stöd och osunt undertryckande av dessa känslor – nedsätter inte bara sinnet utan även immunsystemet.15

 

Stress minskar förmågan hos naturliga mördarceller att producera interferon, en ämne som avsevärt minskar tillväxten av virus. Men förmågan att lösa problem och handskas med svåra situationer förbättrar mördarcellernas verksamhet hos stressade personer. Om man är känslomässigt stabil och har låg ångest, kan måttlig stress faktiskt öka mördarcellernas aktivitet. Om man däremot har mycket ångest och dålig känslomässig stabilitet, kan samma stress resultera i en betydande minskning av mördarceller aktivitet.16 Självförtroende, öppenhet, socialt stöd, god förmåga att hantera utmaningar, självdisciplin, förtröstan, tro, och viljan att överleva ökar de naturliga mördarcellernas effektivitet.17

 

Slutsats
Man bör ta den aktuella viruspandemin på största allvar och göra sitt bästa för att stärka sin egen hälsa och bidra till att minska smittspridningen. Med de rätta kunskaperna behöver man inte drabbas av panik, utan handla på ett förnuftigt sätt för att klara av den stora utmaningen för individen, familjen, samhället, landet och hela världens hälsa.

 

© 2020, Wildwood Sanitarium. Alla rättigheter förbehållna.

 

Källor
1. Lau, B. How lifestyle affects the immune system. Journal of Health and Healing, 16(3):2-6.
2. BioMed Central. Alcohol impairs the body’s ability to fight off viral infection, study finds. ScienceDaily, 2 October 2011. www.sciencedaily.com/releases/2011/09/110929235156.htm
3. Barragan M. Regulation of Dendritic Cell Function by Vitamin D. Nutrients. 2015 Sep 21; 7(9):8127-51.
4. University of Copenhagen. Vitamin D crucial to activating immune defenses. ScienceDaily, 8 March 2010. www.sciencedaily.com/releases/2010/03/100307215534.htm
5. American Society for Microbiology. More evidence vitamin D boosts immune response. ScienceDaily, 18 June 2011.
6. Malter, M.G. Natural killer cells, vitamins, and other component of vegetarian and omnivorous men. Nutr Cancer, 12:271-278, 1989.
7. Cell Press. A high-fiber diet protects mice against the flu virus. ScienceDaily, 15 May 2018. www.sciencedaily.com/releases/2018/05/180515113805.htm.
8. University of Illinois at Urbana-Champaign. An apple a day? Study shows soluble fiber boosts immune system. ScienceDaily, 17 March 2010. www.sciencedaily.com/releases/2010/03/100302171531.htm.
9. Cell Press. Eating green veggies improves immune defenses. ScienceDaily, 17 October 2011. www.sciencedaily.com/releases/2011/10/111013121509.htm.
10. Kelley, D.S. Dietary fat and human immune response. Inform.7:852-58, 1996.
11. Blankenship, J. How much fat do we need? Journal of Health and Healing, 20(1):8-18.
12. Lau, B. How lifestyle affects the immune system. Journal of Health and Healing, 16(3).
13. Irwin, M. Partial sleep deprivation reduces natural killer cell activity in humans, www.psychosomaticmedicine.org/cgi/reprint/56/6/493.pdf
14. Elsevier. Loss Of Sleep, Even For A Single Night, Increases Inflammation In The Body. ScienceDaily, 4 September 2008. www.sciencedaily.com/releases/2008/09/080902075211.htm
15. Bergler, R. Psychogenic stimulation of immune system by nutrition. Zentrabl Hyg Unweltmed, 191(2-3):241-64, 1991.
16. Borella, P. et al,. Emotional stability, anxiety, and natural killer activity under examination. Psychoneuroendocrinology, 24(6):13-27, 1979
17. Bergler, R. Psychogenic stimulation of immune system by nutrition. Zentrabl Hyg Unweltmed, 191(2-3):241-64, 1991.

LifeStyleTV sänder relevanta, meningsfulla och livsförvandlande program till Skandinavien 24x7. Våra livsstilsfokuserade och bibelbaserade program är menade att motivera till en mera aktiv och hälsosam livsstil, där livet ses som en helhet - fysiskt, mentalt och andligt.


Följ oss via:

facebook RSS

LifeStyleTV
Gunnarsbyn Hagegården
67194 Brunskog
Sweden

  • captcha

    [hidden lang "se"]

  • ;

    Get LifeStyleTV for your iOS device:

    Vill du hjälpa till genom en donation?

    • Sverige:

    • Bankgiro: 5799-4832

    • Norge:

    • Konto: 9041.22.86196

    • Danmark:

    • Konto: 0890-0001047368

    • USA: Avdragsgill donation

    • Internatinellt: Banktransaktion


    • Vill du stötta varje månad?

    • LifeStyleTV Partner

    ©2020 LifeStyleTV