Kristna Tv Program med Bibeln i Centrum

TV för kropp, tanke och själ

  • English
  • Norsk Nynorsk
  • Svenska

LifeStyleMini

Steg til hälsa

Att vara hälsosam innebär mer än att enbart inte vara sjuk. God hälsa är att leva livet med din hela förmåga – fysiskt, mentalt, socialt och andligt. Bibeln kallar detta för ”liv i överflöd” (se Johannesevangeliet 10:10) och det är just vad Gud vill att du ska uppleva. Han säger: ”Jag hoppas att allt står väl till och att du är frisk” (3 Johannes brev v. 2).

 

För att hjälpa dig uppleva detta överflödande liv har Gud gett några enkla steg till bättre hälsa som är lätta att följa. Du kan inte ha kontroll över allt som orsakar sjukdomar eller olyckor, men du kan göra val som minskar dina risker och främjar hälsa. Här kommer åtta enkla steg till bättre hälsa som du kan börja tillämpa idag.

 

Steg 1: Solsken

Du kanske inte tror att solsken är något som påverkar din hälsa. Men har du någonsin lagt märke till hur lättare du känner dig nere och missmodig under vintermånaderna när dagarna är korta och vädret ofta är mulet och regnigt?

 

Solljuset hjälper också din kropp att producera vitamin D. Detta viktiga näringsämne kontrollerar kroppens hormoner och tillväxten av celler. Det hjälper också din kropp att absorbera och använda det kalcium som behövs för att stärka ben och tänder och verkar också för att utveckla hälsosamma immun- och nervsystem.

 

Men alltför mycket solsken kan vara skadligt och orsaka hudcancer. Undvik därför att exponera dig alltför länge för starkt solljus utan bär hatt och använd solskyddskräm.

 

Steg 2: Näring

Den föda du äter påverkar hur du mår och din förmåga att njuta av livet. Att välja god, näringsrik föda är viktigt. Den ursprungliga kosten i Edens lustgård bestod av frukt, säd, nötter och frön.

 

Efter syndafallet lade man till örtväxter, som hade varit djurens föda. Det är intressant att animaliska produkter med högt kolesterol var uteslutet. Om västvärlden övergick till en vegetarisk diet skulle många dödliga sjukdomar som förträngda blodkärl falla bort. Den ena studien efter den andra har visat att Guds växtbaserade skapelsediet är överlägsen alla andra (se 1 Mosebok 1:29, 30).

 

Steg 3: Luft

Luft är helt tydligt avgörande, för vi kan bara leva några få minuter utan att andas. Men kvaliteten på den luft vi inandas är också viktig. Luftföroreningar kan orsaka sjukdom och död om föroreningarna blir koncentrerade i flera dagar eller veckor – särskilt för dem som är mycket unga eller mycket gamla eller för dem som lider av förträngningar i hjärtat eller kroniska lungsjukdomar. Men den troligen skadligaste luftföroreningen kommer från rökning. Rökningens skadliga effekter har blivit så väl dokumenterade att det inte längre ifrågasätts att det är en mördare.

 

För att hjälpa till med att bibehålla god hälsa så andas mycket av ren luft. Se till att ventilera ditt hem ofta, och försöka sova med fönstret öppet.

 

Steg 4: Motion

Din kropp är gjord för aktivitet. Att vara fysiskt i form innebär att du kan göra allt det du måste göra varje dag och ändå ha energi över för familjen och fritidsaktiviteter.

 

En enkel daglig motionsvana hjälper dig att nå denna nivå av fysisk kondition. Att gå är ett bra sätt att börja. Börja motionera långsamt och öka gradvis både tid och intensitet. Du kanske har hört att ”utan smärta ingen vinst” – men det är inte sant. Smärta kan visa på att du gör det för mycket. Motionera tills du andas kraftigt, men utan att tappa andan. Trettio minuter om dagen är en utmärkt målsättning, men eftersom fördelarna med motion ackumuleras kan även kortare stunder tre till fem gånger i veckan vara till hjälp.

 

Har du svårt att få tid till motion? I vårt samhälle är en människas fritid ofta späckad med olika slags passiva nöjen som TV, datorspel, och internet. När man väljer att stänga av datorn eller TV, och använda tiden åt hälsosam motion ger det alltid hälsofördelar! Du får uppleva att motion har många fördelar – viktkontroll, stressreducering, förstärkt immunsystem, och minskade risker för sjukdomar. Motion kan lägga år till din livslängd, men ännu viktigare är att den ger bättre liv åt dina år.

 

Steg 5: Vatten

Vatten är livsviktigt. Många använder törst som en vägvisare till hur mycket vatten de bör dricka, men törst är kroppens första tecken på uttorkning. Vi förlorar alla vatten varje dag genom urin, avföring, svett och avdunstning genom våra lungor. Så vuxna behöver dricka omkring sex till åtta glas vatten varje dag och ännu mer i varmt klimat eller under motion. Vatten är avgörande för njurfunktionen, för att reglera kroppstemperaturen och att bibehålla kroppsvätskorna. Så drick på. Vatten är bra för dig och har inga kalorier!

 

Kom ihåg att kaffe, läsk och alkohol inte är ersättningar för vatten! De är mycket skadliga för din hälsa. Forskning har visat att kaffe faktiskt berövar din kropp mer vätska än den tillför!

 

Steg 6: Vila

Undersökningar fortsätter att visa att vuxna behöver åtta timmars god sömn varje natt för att verkligen fungera effektivt. Vi kan intala oss själva att vi kan klara oss med mindre, men sömnbrist är ett allvarligt problem i nutidens jäktade samhälle. Förutom tillräckligt med sömn behöver du ta med avkoppling i ditt liv. Att komma ut i naturen en dag, att vandra i bergen eller längs en strand kan vara uppfriskande för dig och hjälper dig att bättre hantera stress. Gud insåg vårt behov av vila och avkoppling genom att ge oss en veckodag av vila – sabbaten på den sjunde dagen (läs 2 Moseboken 20:8-11).

 

Steg 7: måttlighet

En balanserad livsstil är hälsosam. En sådan livsstil innebär inte ”allt med måtta”. I stället innebär det att noga ta med alla dessa goda saker och vanor som stärker hälsan och samtidigt helt undvika alla de saker och vanor som förstör god hälsa. Balans handlar om en livsstil som ökar livskvaliteten. Till exempel kan detta att äta för mycket leda till magbesvär och övervikt. Att äta för lite medför undernäring eller svält. Att arbeta för mycket leder till utmattning eller skador. Att arbeta för lite leder till slapphet och muskelsvaghet. Att undvika skadliga ämnen som tobaks-rök, alkohol och droger. Måttlighet är ett nyckelbegrepp för att leva ett hälsosamt och lyckligt liv.

 

Steg 8: TRO

Hälsans andliga dimension är ännu viktigare för ditt totala välbefinnande än de fysiska faktorerna. Stress, oro och skuld gnager på din livskraft och kan orsaka sjukdomar. Att lita på Gud din Skapare ger ditt liv en känsla av mening som kan hjälpa dig att övervinna de negativa följderna av stress, oro och skuld. Du kan föröka din Gudstillit genom att läsa hans ord, Bibeln, dagligen (se Romarbrevet 10:17). På baksidan finns ett gratiserbjudande till ett lätt sätt att lära mer om Gud och Bibeln. Gud säger: ”De som litar till Herren får ny kraft … De springer utan att bli trötta, vandrar utan att mattas” (Jesaja 40:31). Gudstillit är en livsviktig faktor i god hälsa.

 

Sammanfattning

Dessa åtta lätta steg mot bättre hälsa kan verka enkla, men de är kraftfulla. Börja tillämpa dem i ditt liv i dag och du kommer att märka skillnaden!

 

Källa: GLOWonline.org. Använt med tillstånd.

 

LifeStyleTV sänder relevanta, meningsfulla och livsförvandlande program till Skandinavien 24x7. Våra livsstilsfokuserade och bibelbaserade program är menade att motivera till en mera aktiv och hälsosam livsstil, där livet ses som en helhet - fysiskt, mentalt och andligt.


Följ oss via:

facebook RSS

LifeStyleTV
Box 75
24221 Hörby
Sweden

  • Get LifeStyleTV for your iOS device:

    Vill du hjälpa till genom en donation?

    • Sverige:

    • Bankgiro: 5799-4832

    • Norge:

    • Konto: 9041.22.86196

    • Danmark:

    • Konto: 0890-0001047368

    • USA: Avdragsgill donation

    • Internatinellt: Banktransaktion


    • Vill du stötta varje månad?

    • LifeStyleTV Partner

    ©2017 LifeStyleTV