Kristna Tv Program med Bibeln i Centrum

TV för kropp, tanke och själ

  • English
  • Norsk Nynorsk
  • Svenska

hälsotips

Godnatt, mitt lilla barn!

Jag vill inte gå och lägga mig!!” Hur många föräldrar har inte hört detta från ett trött barn?

 

Men även om det är svårt att få till, så mår barn bra av att lägga sig tidigt. En ny studie menar att om man lägger ett förskolebarn tidigt, så kan det hjälpa till att minska risken för fetma i tonåren. Risken för tonårsfetma minskade med hälften när barnen fick lägga sig före klockan åtta på kvällen jämfört med de som stannade uppe till efter klockan nio. Så, föräldrar, uppmuntra era förskolebarn att få in en rutin på att lägga sig tidigt!

 

Behöver du några tips för att komma igång?

 

• Spendera kvalitetstid med ditt barn tidigt på kvällen. Detta är till hjälp så att ditt barn inte bara vill stanna uppe för att få mer tid med dig.

• Håll samma tider för att lägga sig och stiga upp, även på helgerna: detta hjälper kroppens klocka att vara synkad.

• Skapa en rutin för sänggåendet som man alltid kan hålla fast vid: borsta tänderna, bada, säga godnatt till hunden, och läsa en berättelse. Små barn älskar rutiner.

• Stäng av teven och alla andra apparater två timmar före sängdags. Detta minskar effekten av det blå ljuset från elektroniska apparater, vilket hindrar produktionen av melatonin, som är ett sömnframkallande hormon.

• Minimera stress före läggdags. För mycket kortisol, ett hormon som produceras vid stress, kommer att hålla vem som helst klarvaken, även ett barn.

• Skapa en vilsam atmosfär. Rummet ska vara mysigt, svalt och mörkt, men inte skrämmande.

• Möt eventuella rädslor och ordna med påtagliga ’skydd’, som en nattlampa, en vaktande leksak eller en spray som dödar monster (en rolig sprayflaska med vatten kan vara väldigt effektiv).

 

Källor:
Hardinge, F. (2016) Early Bedtime for Preschoolers. PositiveChoices.com. Hentet fra http://www.positivechoices. com/tips/2016/07/18

 

Anderson, S. A., Andridge, R., and Whitaker, R. C. (2016) Bedtime in Preschool-Aged Children and Risk for Adolescent Obesity. The Journal of Pediatrics. Vol. 176. 17 – 22. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jpeds.2016.06.005

 

The Healthline Editorial Team (2013) 10 Tips to Get Your Kids to Sleep. Healthline. Hentet fra http://www.healthline.com/healthslideshow/ 10-tips-get-your-kids-sleep#1

LifeStyleTV sänder relevanta, meningsfulla och livsförvandlande program till Skandinavien 24x7. Våra livsstilsfokuserade och bibelbaserade program är menade att motivera till en mera aktiv och hälsosam livsstil, där livet ses som en helhet - fysiskt, mentalt och andligt.


Följ oss via:

facebook RSS

LifeStyleTV
Box 75
24221 Hörby
Sweden

  • Get LifeStyleTV for your iOS device:

    Vill du hjälpa till genom en donation?

    • Sverige:

    • Bankgiro: 5799-4832

    • Norge:

    • Konto: 9041.22.86196

    • Danmark:

    • Konto: 0890-0001047368

    • USA: Avdragsgill donation

    • Internatinellt: Banktransaktion


    • Vill du stötta varje månad?

    • LifeStyleTV Partner

    ©2017 LifeStyleTV