Kristna Tv Program med Bibeln i Centrum

TV för kropp, tanke och själ

  • English
  • Norsk Nynorsk
  • Svenska

hälsotips

Barn är gjorde för att röra på sig!

Om du någon gång har iakttagit ett barn som måste sitta stilla en längre stund, så förstår du att barn behöver röra på sig. Rörelse är mycket viktigt för deras fysiska utveckling. Det hjälper deras skelett att bli starkare och deras muskler att växa. Men det är inte bara fysiskt som barn mår bra av rörelse.

 

En studie på barn som gjordes i Trondheim, Norge, fann ett samband mellan fysisk aktivitet och depression. Ju mer som barnen deltog i medelmåttig till livlig aktivitet desto färre symtom på allvarlig depression hade de. Medelmåttig till livlig aktivitet hos ett barn kan vara att gå, springa eller cykla, som barn brukar göra när de leker, gör sina uppgifter eller går till skolan. Forskarna i den här studien kom till slutsatsen att fysisk aktivitet kan vara ett bra sätt att förebygga depression hos barn.

 

En annan studie på barn med mental ohälsa fann att rörelse hjälpte till att förbättra beteendet i klassrummet. Barnen använde cykel två gånger i veckan under 30 – 40 minuter varje gång. De positiva effekterna på beteendet i klassrummet var tydligast under träningsdagarna, men kunde även ses under de andra veckodagarna. Enligt forskarna kan denna hjälp som erbjuds barn med komplexa beteendestörningar ges utan att öka bördan för föräldrarna och hälsovården, eller störa aktiviteterna i skolan.

 

De två studierna visar att ökad fysisk aktivitet hos barn gagnar inte bara muskler och skelett, utan även den mentala och känslomässiga hälsan. Barn är gjorda för att röra på sig! Låt oss hjälpa dem att göra det!

 

Hur mycket fysisk aktivitet behöver barn?

Enligt Nordiska Näringsrekommendationer 2012 så behöver barn minst 60 minuter måttlig till intensiv aktivitet per dag. Behöver du lite idéer om vad barn kan göra för att få denna aktivitet? Titta på listan här nedan:

 

Aktiviteter i stadsparker

Cykla
Leka kull

Kasta boll

Kasta frisbee

Springa ikapp

Göra snögubbar

Leka i löv
Åka pulka

Leka på en lekplats

Flyga drake

 

Aktiviteter i hemtradgarden

Leka kull
Leka kurragömma

Rida på en förälders rygg

Plaska i grunt vatten

Klättra i träd

 

Aktiviteter pa semester

Kanotning

Orientering

Camping

Bergsklättring

Vandring

Skidåkning

 

Aktiv livsstil

Cykla till skolan

Trädgårdsarbete

Kratta löv
Skotta snö
Gå ut med hunden

Vattna blommor

Sopa balkongen, verandan eller trädgårdsgången

Tvätta fönster

 

 

Källor:

Bowling, A., Slavet, J., Miller, D.P., et al. (2017). Cybercycling Effects on Classroom Behavior in Children With Behavioral Health Disorders: An RCT. Pediatrics, 2017;139(2):e20161985

 

Zahl, T., Steinsbekk, S., Wichstrøm, L. (2017). Physical Activity, Sedentary Behavior, and Symptoms of Major Depression in Middle Childhood. Pediatrics. 2017;139(2):e20161711

LifeStyleTV sänder relevanta, meningsfulla och livsförvandlande program till Skandinavien 24x7. Våra livsstilsfokuserade och bibelbaserade program är menade att motivera till en mera aktiv och hälsosam livsstil, där livet ses som en helhet - fysiskt, mentalt och andligt.


Följ oss via:

facebook RSS

LifeStyleTV
Gunnarsbyn Hagegården
67194 Brunskog
Sweden

  • captcha

  • Get LifeStyleTV for your iOS device:

    Vill du hjälpa till genom en donation?

    • Sverige:

    • Bankgiro: 5799-4832

    • Norge:

    • Konto: 9041.22.86196

    • Danmark:

    • Konto: 0890-0001047368

    • USA: Avdragsgill donation

    • Internatinellt: Banktransaktion


    • Vill du stötta varje månad?

    • LifeStyleTV Partner

    ©2019 LifeStyleTV